onsdag den 20. marts 2013

ASK ME #1

  1. GENERALT

    Hvad er din største oplevelse indtil videre? 
    Det var nok, da jeg skiftede værtsfamilie. En turbulent rutsjebane af følelser, som jeg slet ikke kunne finde ud af. Det sjove er jo, alt dramaet var inden i mig, det var jo ikke ragnarok omkring mig. Oftest bad jeg mig selv om at falde lidt ned og slå koldt vand i blodet, for verden gik ikke under, selvom det godt kunne føles sådan. Det værste var nok alt det, der skete bagefter – bag scenen. Det er desværre ting, jeg nok ikke bør dele på en blog, da jeg forsøger at være den voksne.

    Er folk på din skole meget imødekommende, eller er det mere dig, der skal tage kontakt til dem?
    Det er helt klart mig, der tog kontakt til folk i starten. Og stadig gør med ”nye folk.” Det er ikke, fordi de ikke vil tale med mig eller lære mig at kende, men når man er udvekslingsstudent, så er man famous. Folk bliver dog generte, så de kigger på dig, taler om dig og adder dig på facebook, men de har desværre ikke nosserne til at faktisk at tage initiativ til at komme over at snakke med dig. Folk er virkelig venlige, udadvendte og snaksaglige, men det er ofte dig, der skal holde kontakten. Det er også i orden, for inden længe begynde de også at spørge om aftaler med dig.

    Er det nemt at få venner derovre?
    Ja, så længe du opsøger dem. Læs mit svar foroven.

    Har du nogen bedsteven, derovre i det store USA? 
    Ja, det har jeg. Romel er min skatterbasse, selvom vi skændtes som søskende. Han vandt mit hjerte fra start af, og jeg ved slet ikke, hvad jeg skulle gøre uden ham. Lille Caroline er faktisk så heldig, at hun har en bunke tætte venner, som jeg ville kategorisere som bedstevenner. Men Romel er der altid for mig. Han går mig rigtig nemt på nerverne, og vi skændtes, som sagt, hver uge, men det er kun fordi, vi virkelig elsker hinanden… Bilder jeg mig selv ind.

    Hvad gør du, hvis nogen siger noget til dig, og du ikke forstår nogle af de ord, vedkommende bruger?
    Fra starten af, valgte jeg at lægge stoltheden fra mig og spørge dumt, når jeg ikke forstår noget. Mange vil finde dette pinligt, men jeg må altså indrømme, det har givet en masse grin med mig og mine venner. Jeg havde et blankt øjeblik, hvor jeg spurgte, hvad ”target” betyder, som er et ord i en af mine linjer i den video, vi lavede. Det griner vi stadig over. 

    Var det mærkeligt/akavet, da du første gang mødte din værtsfamilie? 
    Både ja og nej. Jeg husker ikke engang den sidste flyvetur fra Charlotte til Jacksonville, som var min endelige destination, så da jeg møder dem, var jeg faktisk ikke helt vågen. Men da vi så kommer hjem, så jeg lægger mig på sengen og græder mine øjne ud. Jeg følte mig så lille og svag. Men jeg har en leveregel, som jeg har fået fra min veninde Agnes, ”Det er kun akavet, hvis du gør det akavet.”

    Omg, hvor nervøs var du lige, da du skulle afsted? 
    Jo. Jeg var klar til at hoppe fra og hoppe tilbage hjem i seng. Jeg ville ikke afsted. Det var først, da jeg kom herover, jeg var rigtig glad for, jeg valgte at blive udvekslingsstudent.

    Hvad var grunden til, du flyttede?
    Det var alt i alt bare et dårligt match. Jeg blev inspireret af Julie, der flyttede familie en måned før, jeg gjorde, og da indså jeg, det bare ikke var den rigtige familie for mig. Hvad der skete bagefter, er dog en helt anden historie.

    Kalder du din værtsmor for "hostmom", mom eller hendes rigtige navn? Eller noget helt andet? :)
    Jeg kalder min nuværende værtsmor for Bethe, da det er hendes navn. Min tidligere værtsfamilie kaldte jeg mor og far, men det blev hurtigt virkelig akavet. Især bagefter jeg flyttede, når jeg talte med Mook, og vi stadig kaldte dem ”mom” og ”dad.”

    PENGE

    Har du en amerikansk konto, hvor du har sat dine penge ind, eller bruger du din danske? 
    Dansk. Jeg har en opsparingskonto og en konto, der tilhører mig kort. Det har jeg, da jeg er ikke god til at brænde penge af på pæne ting, der fanger mit syn. Jeg bliver nød til at vide, der er en grænse, og jeg har da én gang været ”broke,” som jo betyder ”ingen penge tilbage til lille Caroline for resten af måneden.” Men jeg kom igennem det, og mine forældre hjalp mig med at overføre nogle penge.

    Hvor mange lommepenge bruger du ca. om måneden?
    Dette vil jeg ikke udtale mig om, da jeg slet ikke har indeholdt mig for mit budget. Ups. Hvis du skal på udveksling; spar op! For du kommer til at bruge langt flere penge, end du regner med. Eller, det var hvad, der skete for mig. Men jeg er også ganske flittig til at svinge kortet.

    TELEFON

    Har du taget din egen telefon med over til USA, eller har du købt en der?
    - Hvis det er tilfældet; hvad koster så et amerikansk abonnement? 
    Jeg tog min iPhone med herover, men det kan jeg desværre ikke bruge, så jeg fik anskaffet mig en HTC, som I kan se her. Den giv dog i stykker (skærmen flækkede på midten), så jeg fik lov til at bruge min værtsmors iPhone 4, da hun alligevel ikke bruger den selv. Mit månedlige gebyr før kostede $55, hvilket er ret dyrt, da det svarer til 316 kr. Men det inkluderede dog ubegrænset alting. Det er ikke et abonnement, men et beløb jeg betaler hver måned. Da jeg skiftede over til iPhonen, begyndte min værtsmor at betale for telefonen, så jeg har ingen idé om, hvor meget det koster nu. Men jeg vil ikke anbefale Virgin Mobile. Det er noget værre lort til overpris. 

    LEKTIER

    Er lektierne svære, og er der mange? 
    Det afhænger virkelig fra klasse til klasse, og lærer til lærer. Et godt eksempel er, Julie, den anden danske udvekslingsstudent, og jeg har begge den samme matematik klasse. Julie forstår alting, og jeg forstår ikke et ord. Folk har dog også ondt af mig, når jeg siger, jeg har den lærer, som jeg har. Med folk mener jeg; forældre, elever og endda andre lærere, som er hans kollegaer. Men så har jeg AP Psychology, som egentlig er Psykologi, som du studerer i College, og der har jeg ingen lektier for. Min lærer er til gengæld også sygt tilbagelænet og rar.

    Hvordan er amerikanerne mht. til karakterer? Er de fedtede med dem, eller er det nogenlunde nemt? 
    Karaktersystemet er helt anderledes herovre. Herovre får du karakterer baseret på, hvor mange procenter, du har korrekt, i din test eller quiz. Så det er ikke som i Danmark, hvor du kan fedte dig ind på læreren og få dig en god karakterer – her handler det om prestige. Hvis du laver dine lektier og læser grundigt op til testene, så vil du få gode karaktere. Hvis det betyder meget for dig som person, så vil jeg stærkt anbefale dig at gå meget op i det. Personligt, gør jeg mit bedste, men jeg læser heller ikke særlig meget op, da jeg laver alle min andre ting, så min karakter for klassen stadig er god.

    Kan du give nogle råd til os kommende udvekslingsstudenter omkring, hvordan man kan få gode karakterer? :-) 
    Tag nemme klasser. Klasser, der interessere dig og måske bryder dine grænser. Sjove klasser. Men tag også chancer. Jeg fik jo dramaklassen, som jeg hadede, men det var derinde, jeg mødte nogle af mine bedstevenner. Det er altid nemt at få gode karakterer i kreative klasser.

    HJEMVE

    Hvornår har du haft mest hjemve? 
    Thanksgiving. Der var jeg klar til at hoppe på en flyver hjem. Og weekenden op til min fødselsdag. Ved Thanksgiving bildte jeg mig selv ind, det var, fordi jeg var i midten af en forenet familie, men det var mest, fordi jeg ikke følte mig hjemme og tilpas. Det var der, jeg indså, jeg ikke var placeret i den rigtige værtsfamilie. Ved min fødselsdag manglede jeg danske fødselsdagsboller, lagkage og varm kakao. Bare den danske ånd omkring fødselsdag manglede.

    Hvad gjorde du mod hjemve?
    Snakket med mine forældre. Ladet dem vide, de er i mine tanker. Det er jo ikke, fordi jeg vil hjem, men til tider kan jeg længdes efter at have en fredag aften på sofaen og stene tv. Så i stedet for at cutte dem fra, så talte jeg med dem, for det var netop det, jeg behøvede.

    Har det været alt hjemveen og problemerne værd at tage et år til USA? 
    Uden tvivl. Det er den bedste beslutning, jeg nogensinde har taget.

    Hvor meget savner du DK fra 1-10?
    Det må nok være en treer. Jeg kan holde hjemveen nede, da jeg ved, jeg inden længe atter vil stå på dansk jord. Min frygt er mere, den hjemve, jeg vil have, når jeg kommer hjem igen. Danmark er min fremtid. Jeg er kun ét år i USA. Selvom, det er svært at være væk hjemmefra, så er jeg også nervøs for, hvor svært det bliver at skulle forlade mit hjemme i Jacksonville, North Carolina. 

    Hvor meget savner du din far? 
    Mit savn er større end en elefant og mindre en traktor. Fnis. Nej, uendeligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Ris og ros modtages gerne, men spydige kommentarer vil blive fjernet.